lördag 23 augusti 2008

Doktor Coach

Min coach har gett mig ett bra "verktyg" att använda mig av. Och det bästa med det är att det är enkelt och att jag faktiskt gör det varje morgon. Jag frågar mig själv vilken av mina doktorer som jag behöver fokusera lite extra på under dagen?! :)

Då kommer en liten kort presentation av mina fyra doktorer :)

Dr. Tyst - Själva chefen, vad behöver jag för att få lugn och harmoni? En promenad i skogen, yoga, eller något annat ?

Dr. Kost - Energi är livsviktigt, äter jag varierat? Får jag i mig alla näringsämnen, vitaminer, mineraler? Har jag slarvat med maten? Kanske dax att börja äta lite mer ekologiskt?

Dr. Glad - Är jag glad? Vad kan göra mig ännu gladare? En kram, ett äventyr, se på bio, äta god mat? ELler något annat?

Dr. Rörelse - Rörelse är ju lika med förflyttning. A-B. Energi. Kanske jag skulle må bra idag av att springa en liten tur, boxas, träna styrka? Eller kanske det är dax att vila lite? Eller kanske det handlar om att få förändring i vardagen, att inte låsa sig vid ett speciellt sätt att tänka?

Så genom att göra en liten snabb check varje morgon så kan jag få ganska bra svar från mig själv, vilken av mina doktorer som kanske inte mår så bra, eller mår väldigt bra. Oftast är det min dr Tyst som behöver lite extra uppmärksamhet. Utan honom har jag svårt att fungera. Men andra dagar är det någon av de andra, eller ingen av dem.

Det här tycker jag är ett enkelt och fantastiskt sätt att faktiskt se till att jag får alla de delar som är så viktiga för mig, för att få mig i balans!

Allt hänger ihop :)

Inga kommentarer: